Page 8 - Tekstil Teknoloji
P. 8

ue. At the meeting, which was held   ing that they will continue with   TGSD BROUGHT SECTOR’S
                   for the introduction of the study,   the aim of realizing the optimistic   HORIZON TO 2030
                   titled “Ufuk 2030”, by Dr. Can Fuat   scenario, Fayat added his words:   Şeref Fayat told that they deter-
                   Gürlesel and the Executive Board   “Under ordinary situations, the   mined the future strategy of the
                   of TGSD, President of TGSD Şeref   ready-to-wear expenses in Turkey   sector with their prepared study
                   Fayat said that they were the first   will reach to 26,4 billion dollars by   and carried its horizon to 2030.
                   sector that expanded its horizon   growing 4 percent each year until   Fayat listed the strategic targets
                   to 2030s among the branches of   2023. In case that we catch a 6   that they grouped under 4 subjects
                   industry in Turkey. Underlining that   percent growth rate, this figure will   as such:
                   the global ready-to-wear market   exceed 30 billion dollars. If we take   - Smart, sustainable, innovative,
                   grows every year, Fayat stated that   the reference scenario as the basis,   rapid fashion suppliers;
                   the world ready-to-wear expenses   it will be around 25 billion dollars in   - Export with accessible local
                   will reach to 2,3 trillion dollars with   2023. According to the optimistic   brands, based on innovative,
                   the expectation of 2 percent growth   scenario, the world trade of ready-  unique design and collections;
                   in 2030, and the export of ready-to-  to-wear will increase 4 percent ever   - Organization and marketing
                   wear to 607 billion dollars.   year and Turkey’s share in this trade   services, meeting customers’ needs
                                                  will reach at 5 percent. In case   with innovative products;
                   IN 2023 READY-TO-WEAR          that this projection happens, our   - Making Turkey the mall for the
                   EXPENSES REACHES 26,4          ready-to –wear export will reach to   regional fashion with its local and
                   BILLION DOLLARS                30,8 percent. We set the route map   domestic brands, developed or-
                   Fayat, emphasizing that he con-  of the sector in order to pass the   ganized retailer market and fashion
                   served his optimism about the   bar of 30 billion dollars both in the   activities. President of TGSD Fayat
           GÜNDEM  NEWS  6  ready-to-wear expenses in Turkey   will mobilize our facilities to reach at   added-value instead of the number
         6         future of the sector, remarked that   domestic consumption and export,   said the change started in the
                                                  again.
                   they made two different projections
                                                                                ready-to-wear industry and they
                   through the predictions that the
                                                  Despite all negative situations, we
                                                                                were focusing on increasing the
                                                  this target”.
                   will grow 4 and 6 percent. Explain-
                                                                                of products.



                   cak” diye konuştu.  Türkiye Giyim
                   Sanayicileri Derneği (TGSD), istihdam-  malarının yıllık %4 ve %6 büyüme   imkânlarımızı seferber edeceğiz.”
                                                  öngörüsü üzerinden iki farklı pro-
                   da, net ihracatta, katma değerde ülke   jeksiyon yaptıklarını belirtti. İyimser   TGSD SEKTÖRÜN UFKUNU
                   ekonomisinin öncülüğünü yapan hazır   senaryoyu gerçekleştirme hedefiyle   2030’A TAŞIDI
                   giyim sektörünün yeni yol haritasını   yola devam edeceklerini anlatan   Şeref Fayat, hazırladıkları çalışmayla
                   çıkardı. TGSD Başkanı Şeref Fayat,  Dr.  Fayat, şöyle devam etti: “Olağan   gelecek stratejisini yeniden belir-
                   Can Fuat Gürlesel ve TGSD Yönetim   koşullarda Türkiye’de hazır giyim   ledikleri sektörün ufkunu 2030’a
                   Kurulunca hazırlanan  “Ufuk 2030”   harcamaları 2023’e kadar her yıl   taşıdıklarını ifade etti. Fayat, 4 başlıkta
                   başlıklı çalışmanın tanıtımı için düzenle-  ortalama %4 büyüyerek, 26,4 milyar   topladıkları stratejik hedefleri şöyle
                   diği toplantıda Türkiye’deki sanayi kolları   dolara ulaşacak. Yüzde 6’lık bir   sıraladı:
                   arasında ufkunu 2030’lara taşıyan ilk   büyümeyi yakalamamız durumunda   Akıllı, sürdürülebilir, yenilikçi, hızlı
                   sektör olduklarını söyledi.  Küresel hazır   ise rakam 30 milyar doların üzerine   moda tedarikçiliği; İnovatif, özgün
                   giyim pazarının her geçen yıl daha   çıkacak. Referans senaryoyu esas   tasarım ve koleksiyonlara dayalı erişi-
                   da büyüdüğünün altını çizen Fayat,   alırsak ihracatımız 2023’te 25 milyar   lebilir bölgesel markalar ile ihracat;
                   %2 büyüme beklentisiyle dünya hazır   dolar civarında olacak.  İyimser   Yenilikçi ürünler ile müşteri ihtiyaç-
                   giyim harcamalarının 2030’da 2,3   senaryoya göre ise dünya hazır   larını karşılayan organizasyon ve
                   trilyon dolara, hazır giyim ihracatının   giyim ticareti yılda yüzde 4 büyüye-  pazarlama hizmetleri;   Bölgesel ve
                   da 607 milyar dolara ulaşmasının   cek, Türkiye’nin bu ticaretten aldığı   yerel markaları, gelişmiş organize
                   öngörüldüğünü bildirdi.        pay yüzde 5’e çıkacak. Bu projek-  perakende pazarı ve moda etkinlikleri
                                                  siyonun gerçekleşmesi halinde hazır   ile Türkiye’nin bölgesel moda alışveriş
                   2023’TE HAZIR GİYİM            giyim ihracatımız 30,8 milyar dolara   merkezi haline getirilmesi.
                   HARCAMALARI 26,4 MİLYAR        ulaşacak.  Biz hem iç tüketimde   TGSD Başkanı Fayat, hazır giyim
                   DOLARA ULAŞACAK                hem ihracatta 30 milyar dolar çıtasını   sektöründe dönüşümün başladığını,
                   Sektörün geleceği konusunda    geçmek için sektörün yol haritasını   ürün adetini arttırmak yerine katma
                   iyimserliğini koruduğunu vurgulayan   yeniden çizdik. Tüm olumsuzluklara   değeri yükseltmeye odaklandıklarını
                   Fayat, Türkiye’de hazır giyim harca-  rağmen hedefe ulaşabilmek için   söyledi.
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13